Planul de acțiuni privind intensificarea procesului de vaccinare împotriva COVID-19 la nivel local


Introducere
Autoritățile publice centrale și locale joacă un rol esențial în sănătate prin adoptarea legislației, deciziilor, aprobarea bugetelor și mobilizarea resurselor, asigurarea supravegherii pentru a asigura responsabilitatea și transparența, încurajarea acțiunilor multisectoriale, asigurarea implementării naționale a angajamentelor globale, promovarea participării circumscripțiilor și angajarea în parteneriate internaționale.
Acest document subliniază acțiunile urgente cerute de autoritățil și comunitate pentru a vaccina 70% din populația generală până la jumătatea anului 2022. Scopul este de a crește substanțial imunitatea populației la nivel național pentru a proteja oamenii de pretutindeni de boli, a proteja sistemul de sănătate, a reporni complet economiile, a restabili sănătatea societății și a reduce riscul apariției unor noi variante.
În Republica Moldova planificarea implementării vaccinului COVID-19 se concentrează pe crearea unui mediu de politici favorabil, a unui sistem de sănătate consolidat și un suport intersectorial. Implementarea cu succes necesită un efort de colaborare între autoritățile centrale și locale, sectorul privat, parteneri de dezvoltare și comunități. La nivel de raion/municipiu și suburbie, introducerea cu succes, adoptarea și distribuirea echitabilă a vaccinurilor COVID-19 depind de o microplanificare operațională solidă și susținută în mod continuu.
Microplanificarea vaccinării împotriva COVID-19 implică dezvoltarea unei foi de parcurs pentru implementarea vaccinurilor COVID-19 în zona de acoperire a unui teritoriu administrative. Planul territorial (microplanul) include componente necesare managementului:
resurselor umane;
lanțului de aprovizionare cu vaccinuri și consumabile;
generarea cererii și comunicare;
furnizarea de servicii și implicarea comunității.
Acest document a fost elaborat cu suportul Organizației Mondiale a Sănătății în baza ultimelor recomandări și oferă îndrumări și informații operaționale pentru a acorda suport autorităților locale, coordonatorii și managerilor locali de programe de imunizare cu privire la microplanificare pentru implementarea și intensificarea vaccinării împotriva COVID-19.
Instrumentele pot fi adaptate pe baza cerințelor specifice contextului și utilizate în armonie cu planurile și îndrumările deja existente.
Public țintă
Acest document este elaborat pentru autoritățile locale de la nivel de raion și comunitate, inclusiv conducătorii de instituții sau direcții de sănătate, sociale și menținere a ordinei publice. de programe de imunizare, ma personalul social, personalul din departamentele de educație și de menținere a ordinei publice.
Scopul planului
Scopul acestui plan de vaccinare împotriva COVID-19 este de a minimiza decesele, bolile severe, riscul apariției noilor variante și povara generală a bolii COVID-19 cu reducerea impactului asupra sistemului de sănătate și reluarea completă a activității socio-economice.
Obiectivele planului
Elaborarea/actualizarea și aprobarea planurilor teritoriale privind procesul de vaccinare COVID-19;
Implentarea strategiilor locale pentru intensificarea și monitorizarea procesului de vaccinare COVID-19 în fiecare raion/municipiu.
Asigurarea unei acoperiri vaccinale de peste 70% din populația fiecărui raion/municipiu până la sfârșitul lunii iunie 2022.
Asigurarea că planul și suportul/finanțarea aferentă sunt bine aliniate la alte măsuri naționale și locale de control și răspuns la COVID-19
Momente cheie
Din 2020 până astăzi, în lume au fost înregistrate peste 400 milioane de persoane infectate și peste 5 milioane de persoane au decedat – imaginați-vă că o țară de aceste dimensiuni ar fi dispărut de pe harta lumii.
În Republica Moldova au fost înregistrate aproximativ 500.000 cazuri de COVID-19 și peste 11 mii de persoane au decedat, mulți dintre ei puteau fi salvați dacă ar fi fost vaccinați împotriva COVID-19.
Datorită eforturilor oamenilor de știință, care au lucrat împreună, datorită investițiilor fără precedent în dezvoltarea vaccinurilor, datorită solidarității între țări, avem la dispoziție o armă sigură și eficientă împotriva acestui virus. O armă ce poate contribui la combaterea pandemiei – vaccinul.
De la prima persoană vaccinată în lume, împotriva COVID-19, a trecut mai mult de 1 an (14 decembrie 2021) ani, iar în Republica Moldova primul vaccin a fost administrat cu 1 an în urmă.
Până astăzi, în lume, au fost administrate peste 10 miliarde de doze: fiind vaccinate cu cel puțin o doză peste 62% din populația globului, iar în Republica Moldova – doar 30 % din populație sunt vaccinate cu schema completă. Acești oameni își continuă viața, fără a avea efectele adverse prezentate pe larg în miturile și falsurile despre vaccinarea împotriva COVID-19, cu care erau și sunt speriați cei care ezită să se vaccineze. Chiar mai mult, o parte dintre cei vaccinați și-au administrat și doza booster, pentru a-și menține imunitatea la un nivel înalt, care să-i apere de o formă gravă de boală… sau deces.
Dincolo de toate confirmările că vaccinurile sunt sigure și eficiente, dincolo de 10 miliarde de doze administrate, în continuare sunt mulți oameni care ezită să se vaccineze, din frică, din neîncredere, din confuzie, din informare greșită… Din diferite motive, care, din păcate nu le vor crea un scut imunitar în fața efectelor grave ale bolii, nu-i va putea proteja nici pe ei… nici pe oamenii dragi. Noi trebuie să-i ajutăm pe acești oameni să ia o decizie corectă, care într-un final le poate salva viața.
Componentele necesare pentru planul local de vaccinare sunt următoarele:

  1. Stabilirea echipei de coordonare și a obiectivelor locale
    Instituiți echipa de coordonare a procesului de vaccinare COVID-19 aprobată prin decizia consiliului raional (ex. Președintele raionului, Vicepreședintele raionului, Șefi direcție sănătate, socială, educație, șef CSP, Directorul Spitalului, Șef CS/AMT/CMF);
    Reviziuți: numărul populației totale per raion și localitate, numărul de persoane vaccinate în dependență de grupa de vârstă,
    Stabilirea obiectivului zilnic pentru administrarea dozei I pentru atingere țintei de 70% acoperire vaccinală se va calcula după următoarea formulă: numărul de zile rămas până la 30.06.2020 împărțit la numărul de persoane nevaccinate din localitate și înmulțit la 70%.

Obiectivul zilnic de doze primare administrate:

identificarea și prioritizarea grupurilor cu risc ridicat și a persoanelor vulnerabile (persoanele cu o vârstă mai mare de 60 ani și comorbidități;
estimarea populației țintă folosind sursele de date disponibile pentru fiecare subgrup pentru a facilita lansarea treptată a vaccinării împotriva COVID-19;
alocarea bugetului pentru activități legate de intensificarea vaccinării populației țintă;
elaborarea de hărți ale acoperirei vaccinale după localități pe fiecare raion/municipiu în parte.

  1. Cerințe de estimare a necesităților de vaccinare
    estimarea necesarului de vaccinuri COVID-19, consumabile și alte servicii logistice pe baza estimărilor țintă în baza ghidurilor naționale;
    calcularea ratei de pierdere de vaccin (5% pentru flacoane de o singură doză, 10% pentru flacoane ambalate a câte 5 doze, 20% – 50% ambalate câte 10 doze și mai mult);
    calcularea volumului total de vaccin pentru a facilita planificarea depozitării acestora.
  2. Planificarea depozitării vaccinului
    măsurarea capacității de stocare a lanțului de frig disponibilă pentru diferite intervale de temperatură;
    elaborarea planului de depozitare a vaccinurilor;
    elaborarea unui plan de urgență pentru depozitarea vaccinurilor;
    elaborarea planului de stocare a produselor auxiliare/consumabile;
    elaborarea de hărți care arată instituțiile de depozitare pentru a ghida transportarea vaccinului și planul de transport logistic în cazul echipelor mobile.
  3. Identificarea și gestionarea resurselor umane
    Evaluarea forței de muncă disponibile pentru:
    servicii de imunizare în instituții și echipe mobile (asistența medicală primară, asistența medicală spitalicească);
    comunicare și generare de cerere:(CSP/asistența medicală primară, asistența medicală spitalicească/farmaciști/asistența socială/MAI/lideri locali/ONG) din teritoriu;
    securitate (MAI);
    instruire (CSP/AMS/AMP) cu elaborarea planului de instruire pentru diferite cadre de personal privind vaccinarea COVID-19;
    monitorizare în timp real prin intermediul sistemului informațional RVC-19 (CSP/AMP).

Managerii programelor de imunizare teritoriali ar trebui să planifice echipe multidisciplinare formate din:
vaccinatori
registratori (nu este obligatoriu să fie lucrător medical)
personal auxiliar care să ajute în organizarea sesiunilor și să asigure măsurile de control
personal pentru advocacy, comunicare și mobilizare comunitară
personalul de supraveghere
personal de suport pentru transport, securitate și alte nevoi.
Determinați dimensiunea și capacitatea forței de muncă de imunizare
Determinați numărul, volumul de muncă și capacitatea forței de muncă din domeniul sănătății disponibile din teritoriu.
Discutați cu personalul medical și cu părțile interesate relevante următorule:
număr de locuri de vaccinare pe baza numărului țintă și a strategiei de vaccinare
numărul de zile/ore necesare pentru furnizarea de servicii
numărul de mobilizatori sociali
diferența dintre personalul existent și cerințele raționale de resurse umane pentru vaccinare și informare
nevoia de angajare/contractare de personal suplimentar și costuri asociate pentru implicarea activă a acestora.
Identificați personalul medical și alte cadre din instituții și facilități neguvernamentale și clasificați-i în funcție de nivelurile lor de educație, abilități, instruiri primite, poziția actuală și volumul de muncă și posibilitatea de a lucra suplimentar pentru a acorda suport în vaccinarea COVID-19.
Luați în considerare implicarea personalului pensionat și a personalului cu un amestec divers de competențe (din instituții medicale private, farmacii, colegii medicale, instituții de asistență medicală, asociații profesionale, organizații neguvernamentale, unități de sănătate gestionate de societatea civilă și organizații religioase). De asemenea, luați în considerare și enumerați voluntarii (de exemplu din grupurile de tineri, crucea roșie, ONG) care să ajute în roluri specifice, cum ar fi controlul mulțimilor și monitorizarea site-ului.

  1. Planificarea livrării serviciilor
    identificarea strategiilor adecvate de furnizare a serviciilor pentru diferite grupuri cu risc ridicat și persoane vulnerabile – echipe mobile de vaccinare, punct de vaccinare temporar în locuri ultracetnrale, vaccinarea în cadrul companiilor mari/instituții.
    pregătirea planurilor de livrare a serviciilor și a nevoilor de comunicare asociate – echipele de vaccinare trebuie să fie însoțite de echipe mobile de informare;
    estimarea necesarului de vaccin și produse auxiliare pentru locurile de vaccinare;
    elaborarea de planuri de transport a vaccinurilor și de gestionare a deșeurilor (ex. numărul necesar de automobile și graficul acestora sincronizat cu specialiștii)
    Planificarea locurilor de vaccinare în locații strategice și implementarea strategiilor de furnizare a serviciilor specifice contextului ajută la stimularea încrederii. Pentru vaccinarea împotriva COVID-19, accesul și acceptarea în rândul anumitor grupuri vizate cu risc ridicat care nu au fost niciodată abordate pentru vaccinare necesită colaborare între programele din cadrul sistemului de sănătate, inclusiv asistența medicală primară, comunicarea în sănătate și bolile transmisibile și netransmisibile și între sectoare dincolo de sistemul de sănătate, inclusiv asistență socială, educație și religie.
    Selectarea strategiei de furnizare a serviciilor (și locația locurilor de vaccinare) ar trebui să depindă de:
    disponibilitatea și caracteristicile diferitelor produse de vaccin COVID-19
    nivelul de acceptare sau ezitare și caracteristicile grupurilor de populație vizate
    fezabilitatea utilizării vaccinurilor în unele grupuri pe baza evaluării beneficiu-risc
    factori specifici contextului, cum ar fi scenariul general de transmitere a COVID-19 și povara locală a bolii
    capacitatea sistemului local de sănătate de a furniza vaccinarea în siguranță și eficient
    zona geografică, densitatea populației și fazele corespunzătoare ale lansării vaccinării
    resurse bugetare.
    Pregătiți planul de transport al vaccinului
    Planul de transport al vaccinurilor include detalii despre locurile de vaccinare, cantitățile de vaccinuri care urmează să fie livrate, mijloacele de transport și numele personalului responsabil cu distribuirea și colectarea. În funcție de context, resurse și fonduri, planul de transport poate include și următoarele prevederi.
    Urmați pașii de mai jos pentru a vă asigura că planificarea acoperă nevoile relevante de transport a vaccinurilor.
    O listă cu mijloacele de transport disponibile
    Identificați și enumerați vehiculele de transport disponibile, după caracteristicile acestora.
    Includeți vehicule care pot fi puse la disponibilitate de la instituții, autorități locale și parteneri strategici (sectorul privat, instituții bazate pe credință, ONG-uri sau agenții internaționale) pentru a aborda lacunele.
    Desemnați vehicule pentru anumite locuri de sesiune de vaccinare, în funcție de:
    volumul vaccinului (volumul dozelor totale ambalate)
    numărul și capacitatea recipientelor termice (izolate/pasive) și pachetelor de lichid de răcire
    volumul și greutatea vaccinurilor, seringilor și logisticii care urmează să fie transportate
    numărul de membri ai echipei care urmează să fie transportați
    tipul de vehicul, distanța de parcurs și starea drumului
    frecvența călătoriilor la locurile de vaccinare.
  2. Generarea de cerere și asigurarea comunicării continue
    elaborarea palnului de comunicare pentru generarea cererii de vaccinare
    luați cunoștință cu mesajele cheie și informațille privin importanța vaccinării COVID-19
    stabilirea echipei de comunicatori la nivel teritorial (factori de decizie, specialiști)
    stabilirea echipelor mobile de comunicare și informare riscurilor și implicarea comunității pentru diferite grupuri cu risc ridicat (inclusiv lucrătorii din domeniul sănătății);
    plasarea materialelor video, audio și vizual în cadrul locurilor publice, instituții, companii, școli, poștă, bancă, farmacii, etc.
    Utilizarea rețelelor de socializare pentru plasarea materialelor video, audio și vizual privind importanța vaccinprii COVID-19. Este recomandată utlizarea paginelor oficiale ale insttuțiilor și paginilor personale cu distribuirea materialelor de pe pagina oficială a Ministerului Sănătaății, Agenției Naționale Pentru Sănătate Publică, Organizației Mondiale a Sănătății (World Health Organization in Moldova), www.vaccinare.gov.md, www.covidinfo.gov.md
    alocarea bugetului și a resurselor pentru implementarea activităților planificate
    Pregătiți un plan pentru generarea cererii
    Urmați pașii de mai jos pentru a asigura planificarea și implementarea cererii specifice contextului și a activităților RCCE.
    Desemnați un purtător de cuvânt
    Identificați ca purtător de cuvânt un membru al personalului din departamentul de sănătate, alt departament relevant sau un profesionist din domeniul sănătății respectat.
    Purtătorul de cuvânt ar trebui să fie credibil și de încredere de către public și să aibă abilități de comunicare și experiență cu programul de imunizare. Asigurați-vă că purtătorul de cuvânt este sensibilizat cu privire la activitățile planificate și răspunde întrebărilor și preocupărilor.

Formați o echipă de comunicare
Compus din autorități de coordonare din departamentul de sănătate, părți interesate cheie și reprezentanți din diferite departamente și organizații intersectoriale și funcționari de la niveluri administrative superioare.

Cartografiați, instruiți și implicați părțile interesate și influenți
Identificați părțile interesate și factorii de influență care sunt bine acceptați și respectați de comunitatea locală, grupurile vizate cu risc ridicat și persoanele vulnerabile.
Implicați acești factori interesați și influenți în generarea cererii și implementarea comunicării în comunitățile lor respective.
Părțile interesate potențiale în comunicare includ:
lideri politici, membri ai organelor administrative locale și reprezentanți aleși
oficiali din alte departamente guvernamentale și din sectorul social (cum ar fi personal social; oficiali din domeniul educației, inclusiv profesori)
lideri religioși și comunitari (pentru mobilizarea comunității și abordarea zvonurilor)
lideri de credință și instituții/rețele bazate pe credință (pentru informarea comunităților și construirea încrederii și acceptării pentru a aborda orice posibile preocupări religioase față de problemele legate de știință care stau la baza vaccinurilor)
asociații profesionale și furnizori privați de asistență medicală (pentru mobilizarea resurselor și consolidarea încrederii)
organizații ale societății civile (OSC) și organizații comunitare (CBO) pentru a obține acces la grupurile vulnerabile cu risc ridicat
influenți locali
celebrități locale – artiști, sportivi etc.
ONG-uri
jurnaliştii care lucrează cu presa scrisă, electronică şi social media
lucrători de primă linie, rețele de tineri și femei, reprezentanți ai grupurilor vulnerabile, cum ar fi migranții și alți potențiali parteneri strategici netradiționali.

Organizați mici întâlniri în sate sau unități din cadrul comunității pentru a informa părțile interesate cheie și factorii de influență despre vaccinarea împotriva COVID-19 și importanța acesteia în grupurile cu risc ridicat, persoanele vulnerabile și comunitățile în general. Părțile interesate selectate ar trebui, de asemenea, informate cu privire la procesul de vaccinare și importnața lui.

  1. Monitorizarea implementării
    Monitorizare în timp real prin intermediul sistemului informațional RVC-19 (CSP/AMP) a acoperirei vaccinale, dozelor administrate zilnic în fiecare localitate, atingerea ținelor zilnice și săptămțnale, progresul de atingere a obiectivului de 70%.
    Identificarea personalului de supraveghere din sănătate și din alte departamente și părți interesate relevante – CSP, CS, Spital, Farmacii, Asistența Socială, Eucație, etc
    Vizualizarea pe hartă a fiecărei localitate cu procentul de acoperire vaccinală.
    Motivarea și remunerarea personalului de supraveghere.
  2. Reevaluarea planului
    Revizuirea și actualizarea diferitelor componente ale microplanului atunci când este furnizat un vaccin nou/diferit împotriva COVID-19, dacă nu sunt îndeplinite țintele de acoperire sau acces echitabil sau dacă resursele disponibile se modifică.

Anexa nr. 1
Planul de acțiuni privind intensificarea procesului de vaccinare împotriva COVID-19 la nivel local
Nr. Activități privind intensificarea procesului de vaccinare împortiva COVID-19 la nivel local Responsabili Efectuat:
Da/Nu Termen de realizare
1 Instituirea echipei de coordonare a procesului de vaccinare COVID-19 aprobată prin decizia consiliului raional. Stabilirea coordonatorului privind procesul de vaccinare la nivel local.    
2 Stabilirea echipei de comunicatori la nivel teritorial (factori de decizie, specialiști)    
3 Elaborarea/actualizarea planului local de vaccinare împotriva COVID-19    
4 Reviziurea numărului populației totale per raion și localitate, numărul de persoane vaccinate în dependență de grupa de vârstă    
5 Stabilirea obiectivului zilnic pentru administrarea dozei I pentru atingere țintei de 70% de acoperire vaccinală îmăpotriva COVID-19 până la 30.06.2022    
6 Asigurarea plecării în cel puțin într-un sat pe săptămână a echipei de coordonare a procesului de vaccinare (Președintele/Vicepreședintele raionului, Director de spital, Șef CSP, Șef CS, etc.) cu informarea factorilor de decizie locali (primari, director de școală, director de grădiniță, asistent social, medic de familie, liderii religiogși și liderii comunei) despre importanța vaccinprii și organizarea intensificată a procesului de vaccinare. Orarul plecărilor în teritoriu să fie stabilit până la 30.06.2022.    
7 Asigurarea implicării intersectoriale ale tuturor direcițiilor, inspectoratelor și agențiilor teritoriale în promovarea importanței vaccinării (ex. ANSA, MAI, etc.) ca metodă sigură de profilaxie specifică și asigurarea mediului de muncă sigur.    
8 Identificarea și prioritizarea grupurilor nevaccinate cu risc ridicat și a persoanelor vulnerabile (persoanele cu o vârstă mai mare de 60 ani și comorbidități) cu elaborarea lisei acestora cu numerele de telefoane    
9 Asigurarea invitării persoanelor nevaccinate prin intermediul telefonului, sms, rețele de socializare de către medicii de familii, asistenții medicali, asistenții sociali, echipe de voluntari    
10 Elaborarea de hărți ale acoperirei vaccinale după localități pe fiecare raion/municipiu în parte    
11 Determinarea dimensiunei și capacitatea forței de muncă de imunizare și informare (echipe de vaccinare în instituții medicale, centre de vaccinare temporare situate în locații ultracentrale, echipe mobile de vaccinare la locul de muncă și trai    
12 Implicare de comun cu procesul de vaccinare și a persoanelor responsabile de comunicare și generare de cerere:(CSP/asistența medicală primară, asistența medicală spitalicească/farmaciști/asistența socială/MAI/lideri locali/ONG) din teritoriu    
13 Distribuirea ghidurilor de comunicare către persoanele implicate în procesul de vaccinare și informare și instruirea acestora până la deplasare    
14 Implicarea personalului pensionat și a personalului cu un amestec divers de competențe (din instituții medicale private, farmacii, colegii medicale, instituții de asistență medicală, asociații profesionale, organizații neguvernamentale, unități de sănătate gestionate de societatea civilă și organizații religioase). De asemenea, luați în considerare și enumerați voluntarii (de exemplu din grupurile de tineri, crucea roșie, ONG) care să ajute în roluri specifice, cum ar fi controlul mulțimilor și monitorizarea site-ului.    
15 Identificarea strategiilor adecvate de furnizare a serviciilor pentru diferite grupuri cu risc ridicat și persoane vulnerabile – echipe mobile de vaccinare, punct de vaccinare temporar în locuri ultracetnrale, vaccinarea în cadrul companiilor mari/instituții.    
16 Stabilirea maratoanelor de vaccinare locale cu informarea pe larg a populației de la nivel de teritoriu    
17 Estimarea necesarului de vaccin și produse auxiliare pentru locurile de vaccinare și echipament    
18 Elaborarea de planuri de transport a vaccinurilor și de gestionare a deșeurilor (ex. numărul necesar de automobile și graficul acestora sincronizat cu specialiștii). Includeți vehicule care pot fi puse la disponibilitate de la instituții, autorități locale și parteneri strategici (sectorul privat, instituții bazate pe credință, ONG-uri sau agenții internaționale) pentru a aborda lacunele.    
19 Luați cunoștință cu mesajele cheie și informațille privin importanța vaccinării COVID-19 și asigurați-vă că cei implicați au efectuat același lucru    
20 Plasarea materialelor video, audio și vizual în cadrul locurilor publice, instituții, companii, școli, poștă, bancă, farmacii, etc.    
21 Implicarea activă a tuturor farmaciilor în procesul de comunicare și distribuirea materialelor către acestea.    
22 Lipirea acțibildurilor de puncte de informare privind vaccinarea COVID-19 la intrare și locuri vizibile în cadrul instituțiilor de sănătate (CS/CSP/Spital/Farmacii)    
23 Asigurarea distribuirii materialelor „Meniul zilei”în toate localurile de alimentație publică    
24 Utilizarea rețelelor de socializare pentru plasarea materialelor video, audio și vizual privind importanța vaccinprii COVID-19. Este recomandată utlizarea paginelor oficiale ale insttuțiilor și paginilor personale cu distribuirea materialelor de pe pagina oficială a Ministerului Sănătaății, Agenției Naționale Pentru Sănătate Publică, Organizației Mondiale a Sănătății (World Health Organization in Moldova), www.vaccinare.gov.md, www.covidinfo.gov.md    
25 Monitorizare în timp real prin intermediul sistemului informațional RVC-19 (CSP/AMP) a acoperirei vaccinale, dozelor administrate zilnic în fiecare localitate, atingerea ținelor zilnice și săptămțnale, progresul de atingere a obiectivului de 70%.    

Anexa 2
MESAJE DE SUPORT PRIVIND PROCESUL DE VACCINARE ÎMPOTRIVA COVID-19

Vaccinurile rămân o metodă eficientă pentru a reduce cazurile severe și decesele cauzate de toate variantele de COVID-19.
Marea majoritate a persoanelor spitalizate cu Omicron sau Delta, în toate țările, sunt nevaccinate. Vaccinarea, împreună cu măsurile de sănătate publică – respectarea distanței, igiena mâinilor, purtarea corectă a măștii, evitarea locurilor aglomerate – sunt cele 2 modalități de a reduce riscul de COVID-19.
Nu există cale de ieșire din pandemie decât dacă ne atingem obiectivul comun de vaccinare a 70% din populația fiecărei țări, inclusiv Republica Moldova, până la jumătatea lui 2022.

Imunitatea ridicată a populației la nivel național și global înseamnă:
mai puține decese și cazuri grave de boală;
sisteme de sănătate funcționale și fără suprasolicitări;
acordarea de servicii esențiale și alte servicii de asistență medicală în comunități;
proces educațional fără întreruperi;
reluarea deplină a activităților socio-economice;
reducea riscului apariției și răspândirii noilor variante.

Deoarece eficacitatea vaccinului scade în timp, experții recomandă ca doza booster să fie făcută la 4-6 luni după finalizarea seriei primare.
Vaccinurile pot fi administrate în timpul alăptării și nu au impact negativ asupra sarcinii sau a copilului.
După vaccinarea COVID-19, este posibil să aveți reacții adverse. Acestea sunt semne normale, care indică faptul că organismul dezvoltă o imunitate puternică împotriva COVID-19.
Imunizarea salvează cel puțin cinci vieți pe minut în lume.
Vaccinarea face parte din dreptul omului la sănătate.
Vaccinarea este necesară chiar dacă ai fost bolnav – te poți vaccina după ce te-ai însănătoșit.
Vaccinurile, aprobate de către autoritățile de sănătate din Uniunea Europeană, SUA și precalificate de OMS au trecut toate etapele necesare de testare clinică.
Avantajele vaccinării:
Poți opri pandemia, vaccinându-te împotriva COVID-19.
Te protejează de formele grave ale bolii și deces.
Îți asigură o imunitate mai de durată, față de cea obținută după boală.
Te protejează de tulpinile noi de COVID-19, care sunt mult mai contagioase și afectează în mod egal bătrânii și tinerii.
Îți oferă șansa de a călători în siguranță.
Beneficiezi de 2 zile libere de la serviciu.
Adevăruri despre vaccinul împotriva COVID-19
Sunt sigure și eficiente.
Sunt produse cu respectarea standardelor internaționale.
Reduc riscul de îmbolnăvire.
Nu cauzează tromboze.
Nu cauzează infertilitate.
Nu au impact negativ asupra sarcinii sau a copilului.
Pot fi administrate în timpul alăptării.
Sunt gratuite.
Nu este necesară efectuarea unui test anticorpi înainte de a te vaccina împotriva COVID-19.
Imunizarea este necesară chiar dacă ai fost bolnav, te poți vaccina după ce te-ai însănătoșit.

MESAJE DE SUPORT PRVIND PANDEMIA COVID-19
Dezinfectați regulat suprafețele.
Spălați sau dezinfectați regulat mâinile.
Purtați corect masca, aceasta trebuie să acopere nasul și gura și să fie pe mărimea dvs.
Evitați locurile aglomerate.
Informați-vă din surse veridice – www.vaccinare.gov.md; www.covidinfo.md și distribuiți informații oficiale, verificate.
Adresați-vă la medic la primele simptome ale bolii.

Sari la conținut